RSS
Disclamer on Shaklee Articles

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.

These Product are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease

Followers

Greeting to All My Dearest Customer...

HERE'S THE SIMPLE STEPS FOR YOUR INFORMATION DURING SHOPPING @ TUDUNGHONEYZ:

1- THERE'S SOMETHING ATTRACTIVE ITEMS THAT YOU
LIKE AND WANT TO GET IT?


2- IF YES, PLEASE DO NOT HESITATE TO CALL.

3- OR YOU CAN SMS/WASSAP ME THE ITEM CHOOSEN

4- I WILL REPLY AS SOON AS POSSIBLE TO COMFIRM
THE ITEM CHOOSEN.


5- AFTER THE COMFIRMATION IS MADE, THEN YOU
CAN BANK IN FULL PAYMENT TO ANY OF MY
ACCOUNT NUMBER. (I'LL APPRECIATE FOR YOUR
CONCERN TO EMAIL ME THE DETAIL PAYMENT FOR
MY INFO.


6- THEN I'LL POS YOUR ITEM CHOOSEN AND
INSYAALLAH, U'LL GET WITHIN 1 WEEK



ALL THE ITEMS SHOWN DO NOT INCLUDE POSTAGES FEE.


MY CELLPHONE NUMBER : 017-4941102 (honey)
WhatsApp: 017-4941102
Blog : www.tudunghoneyz.blogspot.com
Email :
mahaniisma@yahoo.com



HAPPY SHOPPING....!!!!! THANK YOU

Sunday, March 23, 2014

Kurangkan penggunaan Antibiotik di kalangan Bayi & Kanak-kanak




Assalamualaikum dan salam sejahtera..hari ni cik puan nak share info pasal antibiotik untuk bayi dan kanak-kanak (chewahh feeling doktor pulak) hehe bukan apa sekarang ni memang banyak kes kalau anak batuk dan selsema dah tentulah ibu bapak dah susah hati dah terus bawa anak ke klinik untuk dapatkan rawatan. Tetapi yang peliknya ibu bapa sekarang kalau anak batuk dan selsema ja mesti diaorang request nak suruh doktor bagi antibiotik sebab bagi diaorang antibiotik tu perlu dan sakit takkan sembuh kalau tak ada antibiotik. 



TIDAK TIDAK TIDAK! yer doktor sendiri yang memberitahu bahawa antibiotik mesti dikurangkan sebab batuk dan selsema nih disebabkan oleh VIRUS bukan oleh BAKTERIA..Kalau lihat di Amerika sendiri pon diaorang dah kurangkan penggunaan antibiotik ni untuk bayi dan kanak-kanak. dan kalau korang perasan hampir ramai doktor-doktor atau kedai-kedai farmasi yang bagi antibiotik jenis AMOXICILLIN
 



*Apa tu antibiotik?

ialah ubat yang terhasil dari mikroorganisma seperti kulapuk dan bakteria yang dapat membunuh atau membantutkan pembiakan mikrooganisma yang lain semasa rawatan sesuatu jangkitan penyakit. Hanya untuk jangkitan bakteria bukan untuk jangkitan virus.

Kesan sampingan kepada bayi dan kanak-kanak
  • boleh terjadi reaksi alahan, bengkak-bengkak, gatal atau ruam
  • perut rasa tak selesa
  • cirit-birit

Perasan tak bila kita diberi ubat antibiotik, diaorang akan menyuruh kita habiskannya mengikut preskepsi yang ditetapkan..ada kan? kenapa ye?
Sebabnya antibiotik dan bakteria mempunyai perkaitan yang sedikit aneh, kenapa aneh? Bakteria mempunya potensi untuk KEBAL(resistant) daripada antibiotik tersebut jika ia tidak dihapuskan dengan sepenuhnya dan akhirnya antibiotik tu dah tak berkesan untuk jangkitan seterusnya...dan kanak-kanak dan bayi lah yang paling banyak terdedah kepada masalah penentangan antibiotik.


*Macam mana nak mengelakkan terjadinya penentangan bakteria?
  • kurangkan peluang untuk terkena jangkitan
  • pastikan anak-anak mendapat rehat dan tidur yang cukup
  • beri minuman yang mencukupi (lebih kepada air masak)
  • berikan anak-anak makanan yang berkhasiat dan seimbang
  • mendidik anak-anak tentang kebersihan dari awal
  • mengelakkan membawa anak-anak ke tempat yang sesak yang berpotensi terdedah kepada jangkitan
  • jika anak sakit, ikut perskripsi yang diberikan oleh doktor mengikut yang ditetapkan

dan akhir sekali dengan pengambilan suplimen dari shaklee insyaallah dapat membantu anak-anak kita untuk mengekalkan kesihatan mereka dengan pengambilan vitamin C dan nutriferon. Kalau nak tau nutriferon ni memang sangat digalakkan untuk diambil oleh anak-anak kita jika mereka tidak sihat sebab ia mengaktifkan sel-sel untuk melawan penyakit.Dan ia dapat meningkatkan sistem imun dalam badan terutama kanak-kanak yang mudah terdedah dengan penyakit








*Untuk mendapatkan konsultasi percuma, boleh hubungi cik puan seperti yang tertera dibawah:
*Shaklee Independent Distributer* 
*Honeyz ( i.d 1079358 )
*WhatsApp/ SMS/ Call 0174941102* 
*Blog www.tudunghoneyz.blogspot.com*





3 comments:

Intan Wandalaara said...

hi..singgah baca entry dan follow awak :)

Siti Norasikin said...

good info

HONEYZ said...

tq :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.