RSS
Disclamer on Shaklee Articles

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.

These Product are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease

Followers

Greeting to All My Dearest Customer...

HERE'S THE SIMPLE STEPS FOR YOUR INFORMATION DURING SHOPPING @ TUDUNGHONEYZ:

1- THERE'S SOMETHING ATTRACTIVE ITEMS THAT YOU
LIKE AND WANT TO GET IT?


2- IF YES, PLEASE DO NOT HESITATE TO CALL.

3- OR YOU CAN SMS/WASSAP ME THE ITEM CHOOSEN

4- I WILL REPLY AS SOON AS POSSIBLE TO COMFIRM
THE ITEM CHOOSEN.


5- AFTER THE COMFIRMATION IS MADE, THEN YOU
CAN BANK IN FULL PAYMENT TO ANY OF MY
ACCOUNT NUMBER. (I'LL APPRECIATE FOR YOUR
CONCERN TO EMAIL ME THE DETAIL PAYMENT FOR
MY INFO.


6- THEN I'LL POS YOUR ITEM CHOOSEN AND
INSYAALLAH, U'LL GET WITHIN 1 WEEK



ALL THE ITEMS SHOWN DO NOT INCLUDE POSTAGES FEE.


MY CELLPHONE NUMBER : 017-4941102 (honey)
WhatsApp: 017-4941102
Blog : www.tudunghoneyz.blogspot.com
Email :
mahaniisma@yahoo.com



HAPPY SHOPPING....!!!!! THANK YOU

Wednesday, March 5, 2014

Sebab Diet Gagal dan Cara mengatasi

 Assalamualaikum apa khabaq suma, hari ni cik puan mood sangat laaaa ke laut...yelah macam-macam hal terjadi minggu nih sampai tak terkejar-kejar cik puan nak buat..huhu jadi kita kena la hadapi dugaan tu dengan berhemah ( walaupon cik puan pon sampai panik gak)..erm..tak palah post entri hari ni cik puan tiba-tiba nak share apakah penyebab diet kita slalu gagal walaupon sampai ketahap tak makan nasik seminggu, tak makan junk food dan macam-macam lagi lah. Ha meh sini cik puan nak crita satu persatu..

Penyebab 1 dan Cara atasi #
 Tak sempat nak sarapan...
      Pertama-tama perkara yang sangat penting ialah sarapan, kenape?? sebab selain sebagai cadangan untuk tenaga kita sepanjang hari, sarapan juga penting agar kita terhindar dari rasa lapaq dan kebiasaan kita nak makan makanan ringan menjelang makan siang. Menurut Iping S.,ahli akupuntur dari dari Jakarta, dia kata untuk rasa kenyang lebih lama, anda perlu hindari menu makanan 'lembut' seperti bubur ayam, sebab ia membuatkan anda kembali lapar dengan cepat...
      Kita juga kenala pastikan jadual sarapan tu konsisten maksud dia kalau sarap pukui 8 pagi jadi kalau boleh konsisten dalam jam tu jugak yang bersesuaian dengan diri kita la. Tapi kalau dah terlalu sibuk bolehlah pilih menu yang sederhana macam segelas susu ka teh atau kopi manis dan add-on sebiji telor rebus atau roti atau kuih atau biskut sekalipon..


Penyebab 2 dan Cara atasi #
 Bosan makan salad..
       Salad ni memang orang berdiet amalkan tapi biasa la lama-lama bosan gak kan..jadi jangan bimbang sekali-sekala boleh makan makanan laut atau stik kesukaan korang. TETAPI!! ha ingat..kuantiti jangan berlebihan, janganla bantai sampai berpinggan-pinggan pulak memang hancuss la diet korang. sebab apa tau pada dasarnya, tidak ada bahan makanan tertentu yang membuat orang jadi gemuk atau kurus. Gemuk atau kurus punca dia dari diri kita sendiri " You Are What You Eat"..kan...untuk stik ayam atau makanan laut, max pengambilan sebanyak 200g ja. lagi bagus dimasukkan sayuran dalam makanan. Kalau tak mau makan nasik boleh ganti dengan kentang rebus dan penutup dia dengan segelas (250ml) jus buah dah cukop. macam ais krim tu dilarang jugak tapi sekali sekala dimaafkan..


Penyebab 3 dan Cara atasi #
 Benci makan sayur

Hoho yang ni kalau budak-budak standet la, kalu yang dah besaq panjang no komen la..hehe. Kita memang tau yang sayur ni memang banyak khasiat, zat-zat yang badan kita perlukan tapi orang tak minat jugak kan? Kalau tak suka sayur bolehla diganti dengan buah-buahan sebab buah ada serat yang tinggi yang badan perlukan tapi tak leh challage lagila dengan sayur. Demi kebaikan korang cubalah berjinak-jinak makan sayoq tuh. Mula la dengan sayur yang korang rasa korang boleh makan jangan dok makan sayur yang pahit tu contoh carrot, labu, jangan pi makan peria pulak... Ha lama-lama nanti korang mesti dapat biasakan makan sayur. dan pelbagaikan jenis masakan contoh macam pizza vegetables..sedap tuh. Ha bila dah suka bolehla amalkan makan salad sebab salad cukup keperluan serat dalam sehari.


Penyebab 4 dan Cara atasi #
  Pernah gagal diet, kenapa perlu berdiet lagi?



 Ni kes da frust lar, diet asyik fail ja kan..sebab gagal ni lah kita pon jadi down atau tak semangat. Gagal tu pon sebab terseksa kena tahan lapar. Bukan tu saja, macam-macam makanan kita kena elakkan dan buat kita tak seronok atau happy nak teruskan diet. perubahan drastik pengambilan makanan juga turut mempengaruhi diri kita untuk nak mengalah dari terus berdiet. Akibatnya, bukan berat lagi menurun tapi kesihatan kita yang terganggu. Jadi kenala pastikan kita selalu ambil makanan yang bergizi. Asalkan kita boleh tolerate dan kuat semangat!!tapi macam yang cik puan kata tadi la nak makan boleh tapi bersederhana pengambilannya..hokayy..



Penyebab 5 dan Cara atasi #
   Tidak mahu ketinggalan dan terseksa



 Bila tengah berdiet ni janganlah kita buat persepsi 'jangan pi la jamuan, kenduri atau party nanti aku makan tak hingat dunia rosakla diet...arhhh'.. tension kan dalam hati nak pegi tapi kononya tengah dok diet so kena avoid..No no no la dear...kita masih lagi boleh makan and ENJOY your FOOD yelah macam-macam adaaa...tapi biarlah berpada-pada kalau nak try jugak semua makanan kat situ (tambah-tambah kat hotel jamuan buffet kan...haruslah..) cukup sekadar merasa JANGAN sampai terlalu kenyang dan berlebihan. jangan lupa, makan sebanyak 1/2 atau 1/3 dari kuantiti makanan biasa. Sebagai penutup  boleh la nak makan ais krim (uuhhh sedapnya...) maksimum 250ml. Ha dalam lebih kurang 1 gelas minuman. Pas tu pastikan minum air ikut badan kita 25kg = 1 Liter air. atau senang 2-3 liter sehari..WAJIB!!


Ha itula serba sedikit info yang cik puan nak sharing maring kat dear-dear sekalian. So lain kali kalau kata tengah ON DIET..kena la istiqamah dan konsisten dan ikut petua-petua kat atas nih..Insyaallah program diet kita boleh berjaya di samping senaman dan pengambilan suplimen yang dapat membantu mempercepatkan lagi program diet kita tu.. Okla setakat ini dulu nanti kita sambung kat entri lain pulak.. 




  *Shaklee Independent Distributer*

*Honeyz ( i.d 1079358 )*
                                               *WhatsApp/ SMS/ Call 0174941102*
  

 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.